PINNER in de kijker15.01.2025

Een werkdag uit het leven van Latifa, toeleider bij PIN

Een werkdag uit het leven Latifa, toeleider bij PIN
Latifa werkt al een jaar als ervaringsdeskundige toeleider bij het CAW Brussel en helpt nieuwkomers om hun weg te vinden binnen het uitgebreide Brusselse netwerk van diensten. Als toeleider vormt ze een brug tussen cliënten en het onthaalteam, biedt ze laagdrempelige begeleiding en gebruikt daarbij haar eigen ervaringsdeskundigheid en culturele kennis om vertrouwen te creëren. Vandaag neemt ze ons mee in een werkdag in de bruisende Belgische en Europese hoofdstad.

Ik begin mijn dag vroeg, heel vroeg zelfs. Om 6u30 vertrek ik vanuit West-Vlaanderen voor mijn pendeltocht naar Brussel. Bus, trein, tram – ik neem ze allemaal. Rond 8u15 kom ik aan bij het CAW en beantwoord ik meteen e-mails en WhatsApp-berichten van cliënten. Zo stuur ik bijvoorbeeld snel uitleg naar een cliënte die een bericht van haar CAW-hulpverlener heeft gekregen, maar niet goed begrijpt wat ze moet doen. Ik bekijk ook enkele mails van hulpverleners uit het onthaalteam over potentiële cliënten. Ik check welke dossiers ik kan opnemen en laat hen dat direct weten.

“Geen dag bij het CAW is hetzelfde, maar één ding blijft constant: mijn collega’s en cliënten inspireren me elke dag opnieuw en geven me hoop in een betere wereld.”
Latifa
Groen vierkantje
Toeleider

De dag begint met een afspraak om 10 uur bij het OCMW van Sint-Joost-ten-Node. De dag ervoor had ik al alles voorbereid met de cliënte om haar gerust te stellen, dus het gesprek met haar sociaal assistent verloopt vlot.

Na mijn afspraak haast ik me naar Anderlecht voor een lunch bij het welzijns- en gezondheidscentrum Goujonissimo. Daar ontmoet ik mijn collega Najwa, die samenwerkt met LIGO. We krijgen een interessante uitleg over hun buurtprojecten en een rondleiding door het prachtige gebouw. Het is inspirerend om te zien hoeveel dit centrum betekent voor de gemeenschap. Goujonissimo biedt laagdrempelige welzijns- en gezondheidszorg aan kwetsbare groepen. Voor mijn werk als toeleider is dit erg waardevol: ik weet nu dat ik cliënten uit de buurt kan doorverwijzen voor ondersteuning op maat.

“Als toeleider ben ik een brug tussen cliënten en hulpverleners, waarbij ik mijn ervaringsdeskundigheid inzet om vertrouwen te creëren en mensen écht verder te helpen.”
Latifa
Groen vierkantje
Toeleider

Terug bij het CAW gebruik ik de tijd om nieuwe cliënten te contacteren en afspraken te plannen. Om 15 uur heb ik een afspraak met een man die net goed nieuws heeft gekregen: hij heeft een positieve beslissing gekregen en is erkend als vluchteling!  Maar hij weet niet goed wat de volgende stappen zijn. In het Arabisch geef ik hem wat meer uitleg zodat hij een beter beeld heeft van wat hij mag verwachten: Nederlandse lessen, een cursus maatschappelijke oriëntatie, enzovoort.  Hij toont me ook nog een OCMW-beslissing, dus bel ik snel zijn sociaal assistent voor verduidelijking. Tot slot geef ik hem een lijst van onthaalhuizen die hij kan bellen, want binnenkort zit hij zonder woonst – een trieste Brusselse realiteit. 

Na het gesprek belt een andere cliënte me op omdat ze een document van de mutualiteit heeft ontvangen dat ze niet begrijpt. Daarna check ik snel mijn mailbox en WhatsApp, waar ik een e-mail van een sociaal assistent zie die ik meteen doorgeef aan een cliënt. Rond 17 uur sluit ik de dag af en wandel ik samen met een collega naar Brussel-Noord om de trein naar huis te halen. 

Geen dag bij het CAW is hetzelfde, maar één ding blijft constant: mijn collega’s en cliënten inspireren me elke dag opnieuw en geven me hoop in een betere wereld.

 

 

Wil je meer weten over onze werking?